Mikä on työehtosopimus eli TES?

Työehtosopimus eli tes on sopimus kyseisen alan työehdoista. Julkisilla aloilla solmitaan myös virkaehtosopimuksia. Nämä sopimukset takaavat JHL:n jäsenille lakia paremmat työehdot. Työ- ja virkaehtosopimuksissa päätetään esimerkiksi palkka, työaika, oikeus vuosilomaan ja sairausajan palkkaan sekä sovitaan erilaisista työelämän pelisäännöistä ja työntekijöiden oikeuksista, jotka vaikuttavat koko yhteiskuntaan.

Ammattiliitto JHL:n jäsenenä saat turvaa, tukea ja neuvoja erilaisissa työelämän tilanteissa.

Mikä ero on julkisen ja yksityisten alojen työehtosopimuksilla?

Julkisten alojen virka- ja työehtosopimukset koskevat henkilöitä, jotka ovat töissä kunnissa, hyvinvointialueilla, valtiolla tai kirkon alalla.

JHL:n solmimat yksityisten alojen työehtosopimukset määrittävät työehdot kunnallisissa ja valtion yhtiöissä sekä liikelaitoksissa, yhdistyksissä ja säätiöissä sekä muun muassa useissa sosiaalipalvelualan yrityksissä. Työnantajana voi olla myös yksityinen henkilö, kuten henkilökohtaisen avustajan työnantaja.